Varför var jag hos doktorn då?

Jo, såhär är det. I juni så upptäckte jag vita fläckar på mina armar. För några veckor sedan så jag gick till doktorn. Vi fick en remiss till hudläkaren på SÖS. Där var jag idag och fick klart för mig vad det var. Det var inget farligt, det var en svampinfektion. Det låter säkert värre än vad det är.

Såhär står det i broschyren jag fick.

Pityriasis versicolor är en vanlig och beskedlig jästsvampinfektion mycket ytligt belägen i huden. Jästsvamparna hör till hudens normala mikroflora men aktiveras under viss omständigheter. Resultatet är vita och ljusröda, ibland lätt brunaktiga fläckar i huden.

Sjukdomsorsak
Jästsvampen finns normalt särskilt rikligt i hårbotten men kan under vissa omständigheter sprida sig framför allt till överkroppen, ändra karaktär och tillväxa kraftigt. Sådanna gynnsamma tillväxtförhållanden uppkommer när huden blir fet av hudkrämer eller lotioner, i varma miljöer med hög luftfuktighet eller vid perioder av kraftigare svettning.

Så nu ska jag behandlas mot detta, inget avancerat. Bara tvätta mig med ett speciellt schampoo två gånger i veckan under tre veckor.

Så det förklarar också varför jag aldrig blev brun. För solen når inte igenom svampen.

 

Godnatt


Kommentarer
Postat av: FRIDA HJÄRTA KEVIN

Vinnaren av dagens blogg har blivit utsedd nu, gå in och titta om det var du som vann! Om inte så kommer det en ny chans imorgon! :D

2010-08-31 @ 21:53:26
URL: http://fridasjoblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0