Vita maränger

Idag har jag gjort maränger. Det gäller att ha tålamod alltså! Jag fick vispa i 30 minuter och ändå hade jag en elvisp (som förvisso har haft bättre dagar).

Du behöver:
4 äggvitor
1 krm ättika
2 dl strösocker

1. Sätt ugnen på 125C.
2. Vispa äggvitorna för hand eller långsamt först med elvisp i ca 1 minuter.
3. Tillsätt vinäger eller ättika och vispa ytterliggare någon minut.
4. Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa lite kraftigare i några minuter tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum. Sluta då vispa.
5. Spritsa eller klicka ut stora maränger, ca 30 styck, på bakplåts papper.
6. Sätt in marängerna i ugnen och grädda 1 timme tills marängerna släpper från pappret.
7. Låt marängerna svalna på galler.

Marängerna ska jag ta med till mormor och morfar tillsammans med dem två tårtorna jag bakat idag. Vi ska ha kräftskiva och jag fick stå för efterrätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0